Hej på er!
I dag tänkte jag ta upp och prata om vad som egentligen krävs för att få börja sälja egentillverkad hudvård.
Det räcker tyvärr inte enbart med att vara en hobbyentusiast och stå och röra ihop lotion hemma i köket – ge sig ut på marknad och sälja.
Oh nej – det krävs både tid – pengar och otroligt mycket engagemang.
Att jag väljer att ta upp ämnet är för att jag har sett ett par ”hemgjorda” hudvårdsprodukter som oljor, salvor osv säljas på hemgjorda hemsidor utan att vara korrekt märkta enligt regelverk.
Detta kan orsaka stor skada hos personen som använder produkten och den som säljer produkten är inte bara oaktsam mot andra utan riskerar också höga böter.
Också för att visa vägen för den som verkligen vill och är intresserad.
Men vi säger nu att du vill tillverka hudvård och du har vad som krävs.
Punkt nummer 1.
Starta en verksamhet.
Först får du avgöra vad som blir bäst för dig och din verksamhet.
En enskild firma, Ett handelsbolag eller ett Aktiebolag (AB)
Viridi Eco är ett Aktiebolag (AB)
Punkt nummer 2.
Det finns gränsvärden och riktlinjer för hur många procent av varje andel som din produkt får innehålla.
Tex:
I hudvårdande krämer, lotions och gel får det finnas max 1% eterisk olja
Men i Hudvårdande krämer, lotions och gel med en hög halt av fettföreningar (dvs oljebaserade produkter som våran ”EcoCalm Body oil” Där får det finnas upp till 5% Eterisk olja.
Nu innehåller produkten EcoCalm Body oil en betydligt lägre procent eterisk olja än den tillåtna gränsen, men jag tog den som ett exempel.
Och så fortsätter det med samtliga ämnen – vatten, olja, alkohol, konserveringsmedel
Alla olika substanser har riktlinjer för maxgränser.
Så det behöver man i första hand kontrollera.
Information om detta hittar du på CPNP ”Användarmanual”
Punkt nummer 3.
Du ska ha en lokal som är godkänd enligt ”god tillverkningssed” GMP
Detta kan alltså inte vara hemma i ditt kök.
”Det finns inget undantag från GMP-kravet för att tillverkningen sker i liten skala utan kravet gäller oavsett storlek på verksamheten”/Läkemedelsverket
För denna lokal finns det också ett antal regler att följa.
Detta kan du läsa om i ett dokument som heter ISO 22716:2007
Punkt nummer 4.
I Punkt nummer två så finns detta med – men det är en oerhört viktig punkt så därför tar jag upp den.
Detta är ett urklipp från ISO 22716:2007
”Dokumentation (documentation)
Dokumentation är en integrerad del i GMP. Dokumentationen ska möjliggöra fullständig spårbarhet så att
man ska kunna följa specifik tillverkningsbatch genom hela tillverkningskedjan – från inköp av råvaror,
förpackningsmaterial etc. till slutprodukt. Varje tillverkare ska ha ett eget dokumentionssystem som är
anpassat efter företagets verksamhet och produkter. Dokument kan delas upp som styrande eller
redovisande. Exempel på styrande dokument är instruktioner och recept och exempel på redovisande
dokument är satsprotokoll (batchprotokoll), analysresultat och avvikelserapporter.”
Dokumentation är en integrerad del i GMP. Dokumentationen ska möjliggöra fullständig spårbarhet så att
man ska kunna följa specifik tillverkningsbatch genom hela tillverkningskedjan – från inköp av råvaror,
förpackningsmaterial etc. till slutprodukt. Varje tillverkare ska ha ett eget dokumentionssystem som är
anpassat efter företagets verksamhet och produkter. Dokument kan delas upp som styrande eller
redovisande. Exempel på styrande dokument är instruktioner och recept och exempel på redovisande
dokument är satsprotokoll (batchprotokoll), analysresultat och avvikelserapporter.”
Här står det att samtliga produkter ska dokumenteras.
Vi har speciellt utformade dokument för våra analyser av produkterna.
Det är dom analysdokumenten som sedan blir underlag för eventuella justeringar i recepten och så sätter dom också riktlinjerna för hållbarhetstiderna på produkterna.
Dokumentation är A och O på ALLT!
Punkt nummer 5.
Inköp av flaskor – burkar – förvaringskärl?
Här är marknaden stor och det finns många återförsäljare av detta.
Fundera ut vad du vill använda och varför.
Vi har valt mestadels glas eller plast som är återvinningsbar med väldigt få komponenter.
Detta på grund av att vi ständigt arbetar aktivt för miljön.
Vi letar ständigt efter nya förbättrade förpackningar och på sikt kommer vi att fasa ut all plast och ersätta den med helt naturvänligt nedbrytbart material.
Punkt nummer 6.
Du har dokumenterat dina produkter grundligt under en längre tid.
(Hos oss analyserar vi en produkt i ca 9-12 månader innan vi går vidare till nästa steg)
Då är det dags att anlita en kemist för att få dina produkter godkända.
Dvs att dina gränsvärden är korrekta och att du inte har förbjudna ämnen i som kan vara skadliga.
Då är det dags att göra ännu ett underlag – denna gång ska produktens totala innehåll anges i procentsatser samt att allt underlag ska inlämnas till Kemisten på produkterna.
Dessa underlag heter SDS ”Safety data sheet” och är ett papper från ursprungsleverantören på exakt innehåll i råvaran samt ursprung.
Detta ska du helst samla in från dina leverantörer innan du påbörjar en användning av deras råvaror.
Glöm ej att du även ska kunna ange vad för innehåll dina förpackningar har som du har valt.
(punkt 4)
Det är en bra säkerhet för både dig och konsumenten att veta varifrån råvaran kommer.
När du får ett papper på att din produkt är kontrollerad och godkänd så ska den anmälas in till CPNP ”Cosmetic Products Notification Products”.
Detta kan kemisten hjälpa dig med mot en avgift så att det blir ordentligt gjort.
CPNP tar sedan ut en årlig avgift inklusive en avgift per produkt som du har notifierad hos dom.
Vi använder oss av ett företag här i Linköping som heter Cosmetox som har riktigt duktiga Kemister.
Här nedan ser du kostnaderna:
Årliga avgifter för den som är anmälningsskyldig till CPNP
- för verksamhet: 4000 kr
- per produkt: 600 kr
- Från och med 2015 räknas varje doftvariant som en egen produkt
För den som betalat årsavgifter för 200 produkter utgår ingen avgift för de produkter som överstiger detta antal.
(hämtat från www.läkemedelsverket.se)
Som ni ser börjar pengarna nu att ticka iväg.
Kemisten är också en stor utpost – räkna med mellan 20-30.000: – för ca 10 produkter.
Punkt nummer 7.
Yes – nu är du snart framme!
Ska du ha en kartong eller inte till din produkt?
Ska du det så skulle jag rekommendera dig att vända dig till en reklambyrå som kan hjälpa dig.
Vi använder oss av två reklambyråer samt en konsult.
Det behöver du inte göra om inte din ambition är att bara vara på säljande ”hobbynivå”
För här springer priset lätt iväg igen.
Vill du kunna sälja din produkt i butik?
Då ska du också registrera dina produkter och koppla dom till en streckkod.
Det gör man på www.gs1.se
Även detta kostar lite pengar.
Du kommer i vilket fall att behöva en etikett.
På den ska det finnas bäst före datum, ev märkning för hållbarhet på öppnad förpackning, batchnummer, storlek på innehåll, samt kontakt till ansvarig utgivare av produkten.
Det ska finnas en ingredienslista på INCI samt på svenska.
Därefter ska produkterna fotas för att sedan kunna läggas in i CPNP.
När detta är klart – voila!
Du har en färdig produkt att sälja
Grattis och lycka till
(bild på ett par av viridi ecos massageoljor)
Vid tangentbordet/ Evelina Andréasson